Rabobank Randmeren – Christiaan Couperus

Christiaan Couperus

Wat heeft corona voor invloed op de Rabobank tot nu toe?  

Vanwege de effecten hebben we onze kantoren in Bunschoten-Spakenburg, Putten, Ermelo en Harderwijk moeten sluiten en werken al onze medewerkers op dit moment vanuit huis. Ons kantoor in Nijkerk is nog wel open, mocht een bezoek aan de bankhal noodzakelijk zijn dan kunnen onze klanten en die van omliggen banken daar terecht. 

Daarnaast merken we in de dagelijkse gang van zaken natuurlijk dat er veel vragen bij ons binnenkomen van ondernemers. De inhoud van de vragen is divers maar met name over het uitstellen van aflossing en het aanvragen of verruimen van een financiering hebben we veel gesprekken op dit moment. 

Welke vragen komen er zoal van ondernemers ?

De meeste gestelde vragen die we tegen komen zijn de volgende: 

  • kan ik uitstel aanvragen van de aflossingsverplichting van mijn lening(en)?
  • Ik wil een nieuwe financiering aanvragen of een huidige financiering verhogen, hoe doe ik dat?
  • Wat is de verruimde BMKB- regeling en hoe vraag ik dit aan?
  • Wat is de BL-regeling voor land- en tuinbouw bedrijven en hoe vraag ik dit aan?
  • Welke pinoplossingen heeft de Rabobank om mijn klanten digitaal af te laten rekenen?
  • Ik heb een pinbundel, maar veel minder transacties, wat betekent dit voor mijn kosten?
  • Moet ik contant geld vermijden?De antwoorden op deze, en nog meer gestelde vragen zijn te vinden op onze speciale Corona website ( https://www.rabobank.nl/bedrijven/corona) die we zowel voor particuliere als zakelijke klanten hebben opgesteld.

Welke kansen zien jullie voor bedrijven om hier het beste uit te komen ? Hoe zal het herstel gaan uiteraard zakelijk gezien? Hoe denkt U dat de meeste bedrijven/ondernemers hier doorheen gaan komen?

Het is op dit moment niet in te schatten hoe het exacte herstel er zakelijk uitgaat zien. Wel hebben we als bank een globale verwachting neerkomt op het volgende beeld: 

Voor het 2e kwartaal verwachten we dat de meeste bedrijven qua omzet een negatief verloop laten zien. In het 3e kwartaal zal er waarschijnlijk enige herstel plaatsvinden met een verwachte stabilisatie naar een normaal niveau in het 4e kwartaal van 2020. 

Dit is zoals gezegd een hele globale verwachting en afhankelijk van welke maatregelen de overheid nog gaat treffen kan deze er uiteraard nog anders uit komen te zien. Daarnaast zien we veel verschil qua impact tussen de verschillende branches en kunnen we ook geen éénduidig antwoord geven over hoe ondernemers in het algemeen door deze Corona crisis heen komen. We behandelen de vragen van onze klanten dus ook individueel om ze op de best mogelijk manier van advies en ondersteuning te kunnen voorzien.

Wat zijn de specifieke hulpvragen zoal nu? 

Zie punt “welk vragen komen er zoals van ondernemers?” 

Hoe kunnen jullie als bank van vele ondernemers hier in helpen? 

Als Rabobank doen we er alles aan om onze klanten door deze moeilijke periode heen te helpen. Enkele concrete voorbeelden hiervan zijn:

  • Uitstel aflossing bancaire lening: Onze klanten kunnen online uitstel van aflossing aanvragen voor een bancaire lening voor een periode van 6 maanden. 
  • Uitstel inperking krediet:Indien een krediet maandelijks wordt afgebouwd is het mogelijk om dit voor maximaal 6 maanden stop te zetten.
  • Het verstrekken van financieringen (ook voor klanten die gebruik maken van de diverse regelingen vanuit de overheid zoals de BMKB-regeling en BL-regeling).  
  • Klanten met pinbundels: Voor alle klanten met een pinbundel geldt dat deze vanaf maart tijdelijk alleen betalen voor het aantal transacties. De kosten van de pinbundel zelf worden niet in rekening gebracht.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel meer manieren waarop we onze klanten proberen te helpen bij de meest uiteenlopende onderwerpen. Zoals aangegeven bij de vorige vraag proberen we dit zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de specifieke situatie van onze klant. 

Zijn er al creatieve oplossingen bedacht die wij kunnen gebruiken en op de site kunnen vermelden , waar zouden de meeste ondernemers  mee geholpen zijn volgens jou?  

We zien op dit moment veel mooie lokale initiatieven ontstaan maar ook ondernemers met creatieve ideeën. Voorbeelden van deze ideeën zijn restaurants die afhaal en bezorging aanbieden, vakantieparken die huisjes verhuren om te gebruiken als werkplek en lokale bedrijven die de samenwerking opzoeken met elkaar om samen mooie aanbiedingen voor hun klanten te realiseren.

We zien dus dat ondernemers via allerlei creatieve manieren proberen toch zoveel mogelijk business te genereren in deze tijd. En dat men zo snel mogelijk probeert in te spelen op de huidige situatie om te doen waar ondernemers goed in zijn, ondernemen!

Waarmee zouden jullie misschien hulp willen van ondernemers als bank?  

Juist op dit moment vinden we het als bank belangrijk om hulp te bieden aan de ondernemers. Daar verwachten natuurlijk geen directe hulp voor terug maar willen we wel vragen om begrip voor de situatie waar ook wij als bank mee te maken hebben. We kunnen op dit moment namelijk niet altijd de dienstverlening bieden die we graag willen bieden. Neem bijvoorbeeld het sluiten van ons kantoor in Bunschoten, maar doen ons uiterste best om zo goed mogelijk klaar te staan voor al onze klanten.

Interview afgenomen door Miranda van den Berg op  datum: 15-04-2020 Spakenburg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *